آخرین اخبار پسماند ایران
کانال تلگرام پسماند ایران
توليد کود ورمی کمپوست ارگانیک در کارخانه کمپوست گردنه زینل اصفهان

توليد کود ورمی کمپوست ارگانیک در کارخانه کمپوست گردنه زینل اصفهان

توليد کود ورمی کمپوست ارگانیک در کارخانه کمپوست گردنه زینل اصفهان

 

 از سالن تولید کود ورمی کمپوست  اصفهان به همراه مدیرعامل محترم آن مجموعه جناب آقای مهندس باجول در سال 93 بازدیدی داشتم و با فعالیت کارخانه کمپوست سازمان مدیریت پسماند اصفهان در گردنه زینل  بیشتر آشنا شدم .
 از مهمترین دلایل موفقیت مدیریت پسماند در اصفهان را نسبت به کلانشهرهای دیگر را  چند مورد می دانم:
1- ثبات مدیریتی در سازمان مدیریت پسماند اصفهان
2- توانمندی، کارآیی و کارشناس بودن مدیران و مسئولین در امور مرتبط
 
سازمان مدیریت پسماند اصفهان سابقه طولانی در تولید کمپوست در کشور دارد و با دریافت گواهی نامه های معتبر و استانداردهای لازم از سازمان ملی استاندارد ایران موفق به تولید نزدیک به 150 تن کود ورمی کمپوست ارگانیک در یکسال شده است.
استفاده از 10 تن کرم در سالن های تولید کود ورمی کمپوست و تولید 2 هزار تن کود ورمی کمپوست در یکسال از ویژگی های دیگر کارخانه کمپوست اصفهان است.
 در این روش کرمی به نام فوتیدا( کرم زباله خوار) حدود یک و نیم برابر وزن خود زباله و کمپوست می خورد و کودی ارگانیگ، بدون عناصر سنگین، بو و میکروب تولید می کند.کود آلی ورمی کمپوست در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش این نوع کرم خاکی و دفع مواد از بدن کرم حاصل می شود.
این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس) به ویتامینها و آنزیمها و در نهایت کود آلی غنی شده مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک تبدیل می شود.

 

( باتشکر از جناب آقای مهندس تیمور باجول و همکاران مجموعه سازمان مدیریت پسماند اصفهان)

 

.