آخرین اخبار پسماند ایران
کانال تلگرام پسماند ایران
چند نکته ساده در مدیریت پسماند خانگی - روزنامه شرق

چند نکته ساده در مدیریت پسماند خانگی - روزنامه شرق

چند نکته ساده در مدیریت پسماند خانگی - روزنامه شرق

مهدی نعمتی*
شماره ۲۴۲۳ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر


با مصرف موادغذایی مورد نیاز در زندگی روزانه، مقداری پسماند در منزل تولید می‌شود که برای مدیریت صحیح این پسماندها دو کیسه زباله مخصوص پسماندهای خشک و تر در نظر گرفته شده است که در آشپزخانه یا مکان مناسب در منزل قرار داده می‌شود تا پس از استفاده از مواد مصرفی مورد نیاز پسماندهای تولیدشده به‌صورت صحیح و هدفمند دور ریخته شود. بهتر است پسماندهای خانگی را به‌عنوان مواد مزاحم، چندش‌آور و آلوده‌کننده نشناسیم و ذهنیتمان را نسبت به آن عوض کنیم.
بسیاری از پسماندها قابلیت استفاده مجدد را دارند و می‌توانند مفید باشند و این روش‌های ناصحیح دورریختن پسماندهاست که آنها را به مواد آلوده‌کننده و چندش‌آور تبدیل می‌کند. اگر پسماندهای خانگی به روش‌های صحیح در منزل جمع‌آوری شود تا چندروز می‌تواند ماندگاری داشته باشد و آلودگی تولید نکند.
ابتدا سعی کنیم تا جایی که امکان دارد حجم پسماند را کاهش داده و به‌صورت فشرده‌شده در کیسه‌های مخصوص پسماند بریزیم. کم‌حجم‌سازی پسماند کمک می‌کند فضای کمتری از کیسه‌های زباله پر شود و در زمان جمع‌آوری و دفع پسماند در تناژ بالا حجم کمتری اشغال شود. با چند حرکت ساده می‌توانیم حجم زباله را کم کنیم. به‌عنوان مثال در تابستان و اوایل پاییز تنوع و مصرف میوه‌جات و صیفی‌جات بسیار زیاد است و صیفی‌جات از جمله میوه‌های پرمصرف هستند.
بعد از خوردن یک هندوانه حجم قابل‌ملاحظه پسماند از پوسته‌های آن تولید می‌شود که با چند برش ساده چاقو می‌توان آن را تکه‌تکه کرد تا حجم آن کاسته شود و همچنین در مورد پسماندهای خشک هم می‌توان جعبه‌ها و بسته‌بندی مواد مصرفی را که معمولا از جنس کارتن یا مواد پلیمری هستند با فشار انگشت دست فشرده یا برش داد تا از حجم آن کاسته شود.
حجم قابل‌ملاحظه بعضی از پسماندها از آب تشکیل شده است و زمانی که دور ریخته می‌شوند، در اثر جمع‌شدن پسماندها روی هم و تحت فشاربودن تولید شیرابه می‌کند. شیرابه‌هایی که حاصل مایعات نشرشده از پسماندهای مختلف است، در انتهای کیسه‌های زباله جمع شده و در اثر تجمع و ماندگاری به مایعی خطرناک و بیماری‌زا تبدیل می‌شود و در صورت نشر شیرابه در مکان نگهداری، در زمان جمع‌آوری و مراحل دفع می‌تواند برای بهداشت فردی و محیط‌زیست شهری شهروندان خطرساز باشد.
پس بهتر است زمانی که پسماندها را در منزل جمع‌آوری می‌کنیم، در کنار کاهش حجم پسماند، رطوبت آن هم گرفته شود و همچنین در زمان ریختن پسماندها در کیسه‌های زباله از ریختن مایعات به داخل کیسه‌های زباله خودداری کنیم.
در هنگام ریختن پسماندهای خشک در کیسه‌های مخصوص می‌توان براساس مواد به‌کاررفته در نوع پسماند آن را جداسازی کرد و در کیسه‌های مرتبط با آن نوع پسماند قرار داد. بهتر است پسماندهای پلاستیکی، شیشه‌ای، مقوایی و فلزی را جداسازی کنیم تا به فرایند بازیافت آنها کمک کنیم. کیسه‌های زباله باید به اندازه مناسب پر شود که در زمان جابه‌جایی در اثر وزن زیاد پاره نشده و در محیط مناسب در منزل نگهداری شود.
در زمان تحویل پسماند، در کیسه‌ها را بسته و برای جمع‌آوری کیسه‌ها را خارج از منزل برده و در جلو درِ منازل مسکونی یا مکان‌های مشخص‌شده قرار دهید.

*کارشناس مدیریت پسماند

منبع خبر: http://sharghdaily.ir/News/76000/